Kompetencje Rady Miejskiej w Koronowie
- Do właściwości rady miejskiej należą wszystkie sprawy
pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią
inaczej.
- Do wyłącznej właściwości rady miejskiej należy:
- uchwalanie statutu gminy,
- ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu - na wniosek burmistrza,
- uchwalanie
budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz
podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia
absolutorium z tego tytułu,
- uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych,
- ustalanie
zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im
składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków
budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
- określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich
wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie
stanowią inaczej; do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności
wyłącznie za zgodą rady miejskiej,
- emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez
burmistrza,
- zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych
przez burmistrza w roku budżetowym,
- zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej
granicę ustalaną corocznie przez radę miejską,
- tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z
nich,
- określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza,
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych
jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku
budżetowym,
- określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich
- określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
-
podejmowanie uchwał w sprawie wykonania zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań z
przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów,
- podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
-
podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych
zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
- nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady miejskiej.
- uchwalanie statutu gminy,
- Rada miejska kontroluje działalność burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
metryczka
Wytworzył: Adela Rojek (19 grudnia 2014)
Opublikował: Krzysztof Wiaterski (19 grudnia 2014, 11:12:20)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Koronowie
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 6468