W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r.

RSS

Prawo do głosowania przez pełnomocnika mają:
-          wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego:
1)      o całkowitej niezdolności do pracy,
2)      o niezdolności do samodzielnej egzystencji,
3)       o zaliczeniu do I grupy inwalidów,
4)      o zaliczeniu do II grupy inwalidów,
5)      a także osoby о stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny
-          wyborcy, którzy najpóźniej w dniu wyborów ukończą 60 lat.
Głosować przez pełnomocnika można tylko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnikiem nie może być:
-          osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania udzielającego pełnomocnictwo,
-          mąż zaufania,
-          obserwator społeczny,
-          osoba kandydująca w wyborach.
Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć maksymalnie od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Akt pełnomocnictwa sporządza się na wniosek wyborcy. Termin składania wniosków upływa  9 maja 2025 r. Akt pełnomocnictwa sporządzony przed dniem pierwszego głosowania uprawnia              do ponownego głosowania w wyborach tzw. II tura. Natomiast wyborca, który nie złożył wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa przed pierwszym głosowaniem, może po dniu pierwszego głosowania złożyć wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa, najpóźniej do dnia 23 maja 2025 r.

Do wniosku załącza się:
-          pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa,
-          w przypadku osób niepełnosprawnych - kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, tylko w przypadku, gdy wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 60 lat. 

Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania osoby udzielającej pełnomocnictwo lub, jeżeli osoba ta zwróci się o to we wniosku, w innym miejscu na terenie gminy Koronowo.
Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków wyborca jest obowiązany, w terminie 3 dni od doręczenia wezwania, do usunięcia wad wniosku. Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały usunięte w terminie następuje odmowa sporządzenia aktu.

Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa. Cofnięcie pełnomocnictwa następuje przez:
-          złożenie w tut. Urzędzie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia,
-          doręczenie takiego oświadczenia obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
Wyborca, który udzielił pełnomocnictwa może głosować osobiście w lokalu wyborczym pod warunkiem, że wcześniej nie oddał głosu jego pełnomocnik.

Pełnomocnictwo wygasa z mocy prawa w przypadku:
-          śmierci albo utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa lub pełnomocnika;
-          wejścia pełnomocnika w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla miejsca zamieszkania udzielającego pełnomocnictwa lub zostanie mężem zaufania;
-          wcześniejszego osobistego zagłosowania przez udzielającego pełnomocnictwa.

Głosowanie przez pełnomocnika nie jest możliwe w obwodach głosowania utworzonych w domu pomocy społecznej i zakładzie karnym a także w przypadku zgłoszenia przez wyborcę zamiaru głosowania korespondencyjnego.

Miejsce składania wniosków: Urząd Miejski w Koronowie ul. Pomianowskiego 1– Stanowisko  ds. Dowodów Osobistych pokój nr 20 w godzinach pracy Urzędu.

Załączniki:

klauzula-CRW
pdf, 187 kB
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Koronowie
Wytworzył: Burmistrz Koronowa
Data wytworzenia: 31.03.2025
Opublikował w BIP: Paulina Jeszka
Data opublikowania: 31.03.2025 14:05
Liczba pobrań: 31
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Koronowie
Wytworzył: Burmistrz Koronowa
Data wytworzenia: 31.03.2025
Opublikował w BIP: Paulina Jeszka
Data opublikowania: 31.03.2025 14:05
Liczba pobrań: 39
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Koronowie
Wytworzył: Burmistrz Koronowa
Data wytworzenia: 31.03.2025
Opublikował w BIP: Paulina Jeszka
Data opublikowania: 31.03.2025 14:05
Liczba pobrań: 37
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Koronowie
Wytworzył: Burmistrz Koronowa
Data wytworzenia: 31.03.2025
Opublikował w BIP: Paulina Jeszka
Data opublikowania: 31.03.2025 14:05
Ostatnio zaktualizował: Paulina Jeszka
Data ostatniej aktualizacji: 31.03.2025 14:07
Liczba wyświetleń: 67
Drukuj Zapisz do PDF
wersje