Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r.
RSSPrawo do głosowania przez pełnomocnika mają:
- wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego:
1) o całkowitej niezdolności do pracy,
2) o niezdolności do samodzielnej egzystencji,
3) o zaliczeniu do I grupy inwalidów,
4) o zaliczeniu do II grupy inwalidów,
5) a także osoby о stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny
- wyborcy, którzy najpóźniej w dniu wyborów ukończą 60 lat.
Głosować przez pełnomocnika można tylko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnikiem nie może być:
- osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania udzielającego pełnomocnictwo,
- mąż zaufania,
- obserwator społeczny,
- osoba kandydująca w wyborach.
Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć maksymalnie od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
Akt pełnomocnictwa sporządza się na wniosek wyborcy. Termin składania wniosków upływa 9 maja 2025 r. Akt pełnomocnictwa sporządzony przed dniem pierwszego głosowania uprawnia do ponownego głosowania w wyborach tzw. II tura. Natomiast wyborca, który nie złożył wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa przed pierwszym głosowaniem, może po dniu pierwszego głosowania złożyć wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa, najpóźniej do dnia 23 maja 2025 r.
Do wniosku załącza się:
- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa,
- w przypadku osób niepełnosprawnych - kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, tylko w przypadku, gdy wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 60 lat.
Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania osoby udzielającej pełnomocnictwo lub, jeżeli osoba ta zwróci się o to we wniosku, w innym miejscu na terenie gminy Koronowo.
Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków wyborca jest obowiązany, w terminie 3 dni od doręczenia wezwania, do usunięcia wad wniosku. Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały usunięte w terminie następuje odmowa sporządzenia aktu.
Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa. Cofnięcie pełnomocnictwa następuje przez:
- złożenie w tut. Urzędzie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia,
- doręczenie takiego oświadczenia obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
Wyborca, który udzielił pełnomocnictwa może głosować osobiście w lokalu wyborczym pod warunkiem, że wcześniej nie oddał głosu jego pełnomocnik.
Pełnomocnictwo wygasa z mocy prawa w przypadku:
- śmierci albo utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa lub pełnomocnika;
- wejścia pełnomocnika w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla miejsca zamieszkania udzielającego pełnomocnictwa lub zostanie mężem zaufania;
- wcześniejszego osobistego zagłosowania przez udzielającego pełnomocnictwa.
Głosowanie przez pełnomocnika nie jest możliwe w obwodach głosowania utworzonych w domu pomocy społecznej i zakładzie karnym a także w przypadku zgłoszenia przez wyborcę zamiaru głosowania korespondencyjnego.
Miejsce składania wniosków: Urząd Miejski w Koronowie ul. Pomianowskiego 1– Stanowisko ds. Dowodów Osobistych pokój nr 20 w godzinach pracy Urzędu.
Podmiot udostępniający: | Urząd Miejski w Koronowie |
---|---|
Wytworzył: | Burmistrz Koronowa |
Data wytworzenia: | 31.03.2025 |
Opublikował w BIP: | Paulina Jeszka |
Data opublikowania: | 31.03.2025 14:05 |
Ostatnio zaktualizował: | Paulina Jeszka |
Data ostatniej aktualizacji: | 31.03.2025 14:07 |
Liczba wyświetleń: | 67 |