Karta usług Nr 51 - WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO
OPIS USŁUGIUsługa umożliwia wydanie dowodu osobistego.
KOGO DOTYCZY USŁUGA
Obywateli Rzeczypospolitej Polskiej
CZAS REALIZACJI
Nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
1. Kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlająca w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby.
2. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
3. Osoba na fotografii powinna patrzyć na wprost oraz mieć naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice.
4. Osoba na fotografii powinna być przedstawiona bez nakrycia głowy. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.
5. Osoba na fotografii powinna być przedstawiona bez okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.
6. Osoba, która posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, a także osoba, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie wymogów fotografii określonych pkt. 3, może załączyć fotografię niespełniającą tych wymogów.
7. Fotografia osoby do 5. roku życia może nie spełniać wymogów w zakresie wizerunku określonych w pkt. 3.
8. Fotografię załączaną do wniosku o wydanie dowodu osobistego składanego osobiście w siedzibie organu gminy wykonuje się na papierze fotograficznym.
9. Do wniosku niezawierającego odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, przy użyciu usługi elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm i spełniała wymogi o których mowa powyżej.
OPŁATY
Dowód
osobisty wydaje się nieodpłatnie.
Odwołanie wnosi się do Wojewody Kujawsko - Pomorskiego w Bydgoszczy za pośrednictwem Burmistrza Koronowa, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r., poz. 671 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2023 r., poz. 2798),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r., poz. 1431),
- Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r., poz. 344 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.).
MIEJSCE OBSŁUGI KLIENTA
Urząd Miejski w Koronowie, ul. Pomianowskiego 1, 86-010 Koronowo, Wydział Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego, Stanowisko ds. Dowodów Osobistych, Pokój nr 20.
NUMER TELEFONU I
FAXU
tel. +48 52 38 26 464, fax.: +48 52 38 26 401
ADRES STRONY INTERNETOWEJ BIP – www.bip.koronowo.pl
DNI I GODZINY OBSŁUGI KLIENTA
- Poniedziałek, Środa, Czwartek 7.30-15.00
- Wtorek 7.30-16.30
- Piątek 7.30-13.30
INFORMACJE DODATKOWE
1. Wniosek o wydanie dowodu
osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wnioskodawca może złożyć
wniosek o wydanie dowodu osobistego, niezawierający odwzorowania
własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, przy użyciu usługi
elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw
informatyzacji.
3. W przypadku, o którym mowa w pkt.
1, wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się na piśmie
utrwalonym w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na
podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru
PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego
złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.
4. O niemożności złożenia wniosku
o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą,
niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca
powiadamia organ gminy, który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę
zaistniałego przypadku zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej
osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
5. Organem gminy, o którym
mowa w pkt. 4 jest:
- organ gminy będącej siedzibą władz powiatu, na terenie którego przebywa osoba;
- organ miasta na prawach powiatu, na terenie którego przebywa osoba.
6. W przypadku, o którym mowa w pkt.
2, z wyłączeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby do
12. roku życia, osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego
jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się do
organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia i odwzorowania
podpisu własnoręcznego w sposób, o którym mowa w pkt. 3. W przypadku
wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby nieposiadającej
zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do
czynności prawnych wraz z osobą ubiegającą się o wydanie dowodu
osobistego jest obowiązany zgłosić się wnioskodawca i złożyć podpis w
sposób, o którym mowa w pkt. 3. Po bezskutecznym upływie terminu, wniosek
pozostawia się bez rozpoznania.
7. Osoby uprawnione do złożenia
wniosku:
a.) Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
b.) W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun lub kurator.
c.) Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek, o którym mowa w pkt. 7a, nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku, wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.
8. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
a. Dowód osobisty wydany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun.
b. Dowód osobisty wydany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator.
c. W przypadkach, o których mowa w pkt. 7a i 7b dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
d. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, z wyjątkiem osoby, która:
- nie ukończyła 5. roku życia;
- ukończyła 5. rok życia i nie ukończyła 12. roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.
e. Odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności, w przypadku gdy:
- wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w trybie art. 26 ust. 1 czyli o niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku;
- organem gminy, o którym mowa powyżej jest organ gminy będącej siedzibą władz powiatu, na terenie którego przebywa osoba lub organ miasta na prawach powiatu, na terenie którego przebywa osoba;
- osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadamia organ gminy o niemożności osobistego odebrania dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia wniosku.
f. Organ gminy potwierdza tożsamość osoby odbierającej dowód osobisty oraz osoby, o której mowa w pkt. d, na podstawie dowodu osobistego, ważnego dokumentu paszportowego lub danych zawartych w Rejestrze Dowodów Osobistych.9. Okres ważności dowodu osobistego:
- Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12. roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania.
- Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
- Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.
Postępowanie w razie wymiany lub unieważnienia dowodu osobistego.
1. upływu
terminu ważności dowodu osobistego;
2. zmiany
danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu
wydającego oraz
zmiany nazwy miejsca urodzenia;
3. zmiany
wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku
twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub
uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
4. utraty
lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub
uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
5. unieważnienia certyfikatu
identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego;
6. żądania obywatela wymiany
dowodu osobistego:
- na dowód osobisty z warstwą elektroniczną,
- w którego warstwie elektronicznej nie ma zamieszczonego certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia,
- uniemożliwiającego identyfikację i uwierzytelnienie lub złożenie podpisu osobistego,
- którego warstwa elektroniczna nie zawiera odcisków palców;
7. ubezwłasnowolnienia
całkowitego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie
osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i
uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo
ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, w
którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu
osobistego;
8. przekazania
do organu gminy lub do konsula Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę
trzecią znalezionego dowodu osobistego;
9. uprawdopodobnienia przez
posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego
wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu
osobistego;
10. stwierdzenia przez organ gminy
wady technicznej dowodu osobistego lub błędnej personalizacji.
Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się:
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego;
- niezwłocznie w przypadkach, o których mowa w pkt. 2-4 i pkt. 9.
Utrata i uszkodzenie dowodu osobistego:
1. Posiadacz dowodu
osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza ten
fakt niezwłocznie osobiście w organie dowolnej gminy, a posiadacz dowodu
osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej -
dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej, na piśmie utrwalonym w
postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem.
2. Zgłoszenia
utraty
lub
uszkodzenia
można dokonać na
piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym
podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który
wydał dowód osobisty.
3. Zgłoszenia utraty lub
uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej
można również dokonać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą
poczty lub telefaksu.
4. Zgłoszenia
utraty
lub
uszkodzenia
dowodu
osobistego
posiadacza
dowodu
osobistego
nieposiadającego
zdolności
do
czynności
prawnych
lub
posiadającego
ograniczoną
zdolność
do
czynności
prawnych
dokonuje
rodzic,
opiekun
lub
kurator.
5. Zgłoszenia utraty lub
uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając
pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
6. Posiadaczowi
dowodu
osobistego,
który
dokonał
osobistego
zgłoszenia
organowi
gminy
lub
konsulowi
Rzeczypospolitej
Polskiej
utraty
lub
uszkodzenia
dowodu
osobistego,
wydaje
się
zaświadczenie
o
utracie
lub
uszkodzeniu
dowodu
osobistego.
7. Posiadaczowi dowodu
osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu
osobistego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po
opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym,
oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia na piśmie
utrwalonym w postaci papierowej, za pomocą poczty lub telefaksu,
zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje
się na żądanie.
8. Zaświadczenie
o
utracie
lub
uszkodzeniu
dowodu
osobistego
jest
ważne
do
czasu
wydania
nowego
dowodu
osobistego,
nie
dłużej
jednak
niż
przez
2
miesiące.
9. Zaświadczenie
o
utracie
lub
uszkodzeniu
dowodu
osobistego
jest
wydawane
nieodpłatnie.
10. Utratę
lub
uszkodzenie
dowodu
osobistego
zgłasza
się
na
formularzu
utraty
lub
uszkodzenia
dowodu
osobistego.
11. W przypadku zgłoszenia utraty
lub uszkodzenia dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej
udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji
zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest
generowane automatycznie przez usługę elektroniczną, za pomocą której
zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego.
12. W przypadku zgłoszenia Policji
utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa, pkt. 1 nie
stosuje się.
13. Osoba,
która
znalazła
cudzy
dowód
osobisty,
jest
obowiązana
niezwłocznie
przekazać
ten
dokument
organowi
dowolnej
gminy,
Policji,
innemu
organowi
administracji
publicznej
lub
konsulowi
Rzeczypospolitej
Polskiej.
Organy
te
przekazują
niezwłocznie
dowód
osobisty
organowi,
który
go
wydał,
w
celu
unieważnienia
dokumentu.
14. Osoba,
która
znalazła
cudzy
dowód
osobisty,
może,
bez
zbędnej
zwłoki,
przekazać
ten
dokument
posiadaczowi
dowodu
osobistego.
W
tym
przypadku
posiadacz
dokumentu
może
również
zawiadomić
organy,
o
których
mowa
pkt.
13,
o
utracie
dowodu
osobistego,
w
celu
jego
unieważnienia.
15. Osoba
posiadająca
dowód
osobisty,
która
utraciła
obywatelstwo
polskie,
jest
obowiązana
niezwłocznie
zwrócić
go
do
organu
dowolnej
gminy
lub
konsula
Rzeczypospolitej
Polskiej.
16. Posiadacz dowodu
osobistego zgłoszonego jako utracony w przypadku jego odnalezienia
jest obowiązany niezwłocznie przekazać go organowi dowolnej gminy lub
konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgłoszenie podejrzenia
nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych:
2. Zgłoszenia, o którym mowa w pkt. 1, dokonuje się na formularzu zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych.
3. Do zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych składanego przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się:
- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo
- odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa szczególnego do dokonania zgłoszenia opatrzone przez pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Unieważnienie dowodu osobistego
Dowód osobisty podlega unieważnieniu:
1. Z
dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub konsula Rzeczypospolitej
Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez jego posiadacza
lub przekazania do organu dowolnej gminy lub do konsula Rzeczypospolitej
Polskiej przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego.
2. Z
dniem utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu posiadacza
dowodu osobistego lub wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego.
3. Z
dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego, w
przypadku zmiany
wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do
wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu
utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację lub żądania wymiany dowodu
osobistego:
- na dowód osobisty z warstwą elektroniczną,
- w którego warstwie elektronicznej nie ma zamieszczonego certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia,
- uniemożliwiającego identyfikację i uwierzytelnienie lub złożenie podpisu osobistego,
- którego warstwa elektroniczna nie zawiera odcisków palców.
4. Z
dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego, w
przypadku upływu terminu ważności, o ile nie upłynął termin ważności
dotychczas posiadanego dowodu osobistego.
5. Z
dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego, w
przypadku zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z
wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego oraz zmiany nazwy miejsca urodzenia.
6. Z
dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu
osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony
certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu
osobistego, albo ubezwłasnowolnieniu częściowym posiadacza dowodu
osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony
certyfikat podpisu osobistego.
7. Z
chwilą zgłoszenia zawieszenia certyfikatów na okres nie dłuższy niż 14
dni. Jeżeli w tym okresie nie nastąpi cofnięcie zawieszenia tych
certyfikatów, certyfikaty te oraz dowód osobisty podlega unieważnieniu z
mocy prawa.
8. Z
dniem zgłoszenia utraty dowodu osobistego w przypadku zgłoszenia Policji
utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa.
9. Z dniem następującym po
upływie 120 dni od dnia dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych
zawartych w dowodzie osobistym.
10. Z dniem zgłoszenia do organu
dowolnej gminy podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych.
11. Z dniem stwierdzenia przez
organ gminy wady technicznej dowodu osobistego lub błędnej
personalizacji.
FORMULARZE DO POBRANIA
Załącznik 1: Klauzula informacyjna (21kB)
metryczka
Wytworzył: Katarzyna Obarzanek - Świtała (12 listopada 2015)
Opublikował: Anna Jóźwik (15 stycznia 2016, 13:30:56)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Koronowie
Ostatnia zmiana: Oskar Kasiorkiewicz (9 maja 2024, 10:16:38)
Zmieniono: Aktualizacja
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 16879